De student organiseert de praktische kant van zijn onderwijs effectief en efficiënt en richt zijn onderwijs in volgens een lange termijnplanning die herkenbaar is voor leerlingen.

Tijdens het organiseren van de lessen maak ik gebruik van itslearning. In deze online leeromgeving kun je als docent een studiewijzer activeren. Je kunt ervoor kiezen om de studiewijzer een hele periode zichtbaar te maken voor de leerlingen, maar je kan ook per week de studiewijzer voor die week activeren. De leerlingen kunnen op maandag zien wat ze die week tijdens de les krijgen en kunnen bij 'bron' alvast het lesmateriaal bekijken. Ook kunnen ze zien dat ze bijvoorbeeld volgende week een SO hebben en kunnen ze alvast leren door op de bron 'my body' te klikken.

Voor 3B3A is veel structuur nodig. Deze leerlingen hebben aan alleen een studiewijzer niet genoeg. Voor deze klas heb ik een planning gemaakt. Deze planning heb ik op papier uitgedeeld en als bestand in itslearning gezet. Als de leerlingen de planning vergaten, konden ze altijd terug kijken op itslearning. De leerlingen kunnen op de planning zien wat ze aan het eind van de week af moeten hebben, wat ze moeten inleveren en wanneer de toets staat gepland.

planning writing
Word – 72,3 KB 258 downloads

Tijdens de lessen wil ik duidelijker zijn in de instructie. Ik maakte al gebruik van de WHHTUK, maar ik schreef deze niet altijd op het bord. Tijdens het maken van de opdrachten kwam het vaak voor dat leerlingen vroegen wat ze ook alweer moesten doen. Door de WHHTUK ook op het bord te schrijven werd dit voor de leerlingen duidelijker. Een 2e puntje was de tijdsaanduiding. Ik gaf de leerlingen wel een tijd om aan de opdrachten te werken, maar ook deze schreef ik niet op het bord. Er werd tijdens de les daarom vaak gevraagd hoeveel tijd ze nog hadden. Ik maak nu gebruik van prowise.presenter. Dit is een website waar je als docent gebruik kan maken van verschillende tools. Je kunt bijvoorbeeld een klok laten aflopen zodat de leerlingen kunnen zien hoeveel tijd ze voor 1 opdracht hebben. Ook zou je een tijdsbalk kunnen maken met verschillende tijdsaanduidingen voor de hele les. Bijvoorbeeld introductie 5 minuten, uitleg 10 minuten, opdrachten maken 20 minuten enzovoort. Iedere taak heeft een andere kleur en de leerlingen en de docent weten precies hoeveel tijd ze nog over hebben voor een bepaald gedeelte van de les.