De student ontwerpt en geeft activerende lessen met verantwoording van de gemaakte didactische keuzes en maakt gebruik van relevante en actuele middelen zoals ICT waarin gedifferentieerd wordt tussen leerlingen, en evalueert het effect van aanpak.

Ik heb voor 3KT1B een groepsplan gemaakt die als bijlage 1 in het boek 'differentiëren is te leren' van Meike Berben en Mirjam van Teeseling staat. Dit groepsplan heb ik de week na de herfstvakantie gemaakt, omdat ik eerst de leerlingen wilde leren kennen en een aantal toetsresultaten van ze wilde zien. Ik heb een groepsplan gemaakt omdat ik merkte dat ik niet differentieerde in de klas. Ik startte de les door een klassikale uitleg en liet de leerlingen dan werken. Als er vragen waren liep ik naar de leerling toe en legde ik het individueel uit. Door na te denken over hoe uitlegafhankelijk de leerlingen zijn kun je onderscheid maken in de instructie van een opdracht. Na het maken van het groepsplan weet ik welke leerlingen kunnen werken door zelf uit te vinden waar de opdracht over gaat. De leerlingen die uitleggevoelig zijn kunnen luisteren naar de instructie en daarna aan het werk. Voor de leerlingen die uitlegafhankelijk zijn kunnen een verlengde instructie krijgen terwijl de rest van de klas al aan het werk is gegaan. Ik kan het groepsplan later nog aanpassen, als ik merk als leerlingen het beter snappen of als er leerlingen zijn die toch elke keer aansluiten bij de verlengde instructie.

Groepsplan 3KT1B
Word – 72,2 KB 258 downloads

Om lessen voor te bereiden maak ik gebruik van een lesplan. In het lesplan beschrijf ik eerst de leerdoelen, beginsituatie, werkvormen, verwachte knelpunten, enzovoort. Dit vul ik altijd in omdat ik dan na ga denken wat voor klas het is en welke manieren wel of niet werken voor deze klas.       Bij het maken van de les, denk ik na over didactische keuzes. Waar ik bijvoorbeeld veel gebruik van maak is de WHHTUK. Deze zet ik in mijn lesplan, maar dit schrijf ik ook zo op het bord als ik de opdrachten uitleg aan de leerlingen. Zo is het voor mij en de leerlingen duidelijk wat ze moeten maken en hoeveel tijd ze ervoor krijgen. Wat ik nog niet in mijn lesplannen toevoeg, maar wat ik graag wil ontwikkelen, zijn standaard  zinnen die je kunt gebruiken in de doeltaal-voertaal.

Lesplan fairytales listening
Word – 94,4 KB 263 downloads
Lesplan fairytales reading
Word – 84,9 KB 222 downloads