De student toont probleemoplossend vermogen in diverse professionele interactiesituaties met leerlingen, ouders en andere gesprekspartners in en/of buiten de school.
Tijdens mijn lessen aan de eerste jaars werk ik met online werkmappen. De leerlingen maken hun huiswerk en leveren dit in door het in hun werkmap te plaatsen. Er is één leerling die geen bestanden in zijn werkmap kon plaatsen. Ik heb eerst zelf naar zijn werkmap gekeken, maar ik kon geen fout vinden. Ik heb de leerling gevraagd om het met zijn mentor te overleggen, maar dit vergat hij steeds. Toen ik heb zelf contact gelegd met de mentor van deze klas. In het mail contact heb ik uitgelegd dat de leerlingen geen huiswerk kon inleveren omdat zijn werkmap dat niet toeliet. Een dag later kreeg ik een mail terug dat het was opgelost. Ik heb gelijk de ouders van deze leerling gemaild om ui te leggen wat er aan de hand was en dat de leerling zijn achterstand kon inhalen door zijn huiswerk in zijn werkmap te plaatsen. Als bijlage in deze mail naar de ouders heb ik een Word-bestand toegevoegd met wat we tot nu toe hebben gedaan en wat de leerling had moeten inleveren. Na een aantal dagen had de leerling inderdaad zijn huiswerk ingeleverd.
In de week van 7 december zijn er oudergesprekken gepland. Als voorbereiding voor deze gesprekken heb ik een aantal artikelen gelezen. Een voorbeeld van een artikel is 'Het tien minuten gesprek - Hoogtepunten of uitputtingsslag?' In dit artikel worden verschillende voorbeelden genoemd van scholen die anders omgaan met een 10-minuten gesprek. Door dit artikel te lezen zie ik dat er ook andere manieren van gesprekken met ouders zijn. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om ook de leerlingen waar het goed mee gaat op gesprek te laten komen. Ook zou je de leerling aan het woord kunnen houden tijdens het gesprek. Omdat dit de eerste keer is dat ik als docent een 10-minuten gesprek ga voeren, weet ik nog niet hoe ik mijn gesprekken ga indelen.
Ook hebben we samen er met alle ander WPL-ers aandacht aan besteed dat de gesprekken eraan komen. We hebben elkaar tips gegeven en besproken wat we ervan kunnen verwachten. Na het bespreken van de tips, hebben we een aantal casussen uitgespeeld.
Met mijn derde jaars klas loopt het nog niet zoals ik het wil. Deze leerlingen hebben een VMBO basis niveau en Engels is erg moeilijk voor hun. Tijdens de lessen is het vaak onrustig en de leerlingen hebben moeite om zich te concentreren. In het begin van het school jaar had ik het gevoel dat ze mij vooral aan het uittesten waren. Na de kerstvakantie werd het niet beter. De leerlingen werden brutaler en er werd niet naar mij geluisterd. Ik merkte aan mijzelf dat ik dit erg vervelend vond en dat ik met steeds minder plezier voor deze klas stond. Dat was voor mij de tijd om in te grijpen. Ik heb deze gevoelens geuit naar mijn stagecoach en we zijn samen naar de leerling coördinator gegaan om dit te bespreken. Tijdens het gesprek heb ik een aantal dingen met hem besproken: wat kunnen de oorzaken zijn dat het niet lukt met de klas, wat zijn mijn verwachtingen en wat wil ik bereiken. Hieronder de reflectie over deze situatie.
Maak jouw eigen website met JouwWeb